"Balance your life"

Het aapje in je hoofd.

Afbeeldingsresultaten voor monkey mind

Daar zit je dan bij mij aan de keukentafel. Een pubermeid met opgetrokken schouders, ogen naar beneden starend , en een  ademhaling die hoog in je borstkast zit, geruisloos en niet zichtbaar. Je geeft aan dat bij de dingen die je voor school moet doen alsmaar voor je uitschuift. Dit in je hoofd blijft zitten want dit MOET nog gebeuren. Het in je hoofd steeds drukker en drukker wordt. Terwijl je dit vertelt verandert je houding. Je zakt een beetje in elkaar en ik zie dat je sneller ademt. Als ik je vraag hoe je je lijf ervaart zeg je ‘niet eigenlijk’. Waar zit je adem? vraag ik en je geeft aan dat je dat eigenlijk niet weet.

Ademen het is zo belangrijk maar dit doen we vaak onbewust. Door spanning adem je vaak verkeerd. Hierdoor adem je bijvoorbeeld heel hoog, snel en komt je adem niet naar je buik.  Dit zorgt ervoor dat je gedachten in je hoofd steeds voller worden.  Ik noem het altijd het aapje in je hoofd wat van de hak op de tak springt en steeds drukker gaat doen in je hoofd. Hierdoor kun je  je vaak niet meer concentreren of focussen met wat je aan het doen bent. Teveel en langdurige spanning  en verkeerde ademhaling blijkt dit vaak “een normale “ademhaling te zijn.

Met je adem kun je jezelf weer opladen of ontspannen als je stress voelt opkomen. Dit is voor iedereen hetzelfde en toch zo anders.

Dit begint met hoe zit je en waar zit je tong in je mond. Hoe is de stand van je hoofd, is dit naar voren of naar achteren gericht. Dit alleen is al zo belangrijk. Vaak zitten we onderuitgezakt, is de borst een beetje ingezakt, de schouders naar voren gericht en kijken we vaak op onze telefoon. Ja dit gebeurt bij mij ook.

Dit is niet iets wat zo maar veranderd maar wat je je geleidelijk aan  steeds meer eigen gaat maken. Begin met zitten op de juiste manier: zet je voeten stevig op de grond en voel je zitbotjes op de stoel. Dan heeft je adem meer ruimte en is het al lastiger om onderuitgezakt te zitten .

Je schouders waren verkrampt waardoor je snel ademde en het aapje in je hoofd van de hak op de tak kon springen. Voor jou was het belangrijk om eerst je schouders los te maken zodat deze konden zakken. Hoe mooi is het om te zien dat dit naar een paar sessies al veranderd is en jij je adem kunt voelen in je lijf en je merkt dat het aapje in je hoofd al een stuk rustiger is geworden.

Het mooiste van je adem is dat je deze altijd bij je hebt en altijd kunt gebruiken om weer rustig te worden.

Wil je weten wat coaching voor jou kan betekenen? Neem vrijblijvend contact met me op via ivonne@novicoaching.nl of bel 06-38930082.