"Balance your life"

Ruimte voor fantasie en dromen

“He he”, verzuchtte een moeder tegen mij. “Eindelijk krijgen de kinderen weer ritme nu ze weer naar school zijn”. Meteen vraag ik me in stilte af: ‘hoe ervaren die kinderen dat eigenlijk?’ en ik leg haar die vraag voor. “Nou gewoon, die vinden dat ook weer fijn om ritme te krijgen”, beweert de moeder stellig. Ik denk terug aan mijn eigen schoolperiode en de vakanties. Die vakanties waren altijd heerlijk. We bleven in de vakantie thuis en de fantasie vierde vakantie mee. Doordat ik niet naar school hoefde kon ik mijn fantasie zijn gang laten gaan en beleefde ik allerlei avonturen, alleen of met mijn broertje. Niets moest en alles was mogelijk. Aan alle vakanties komt een einde en zo ook aan de zomervakantie. Wat baalde ik daar altijd van, omdat ik dan weer naar het moeten terug moest. Ik moest weer naar school en in het regime van leren en moeten leren. Natuurlijk, je moet ook leren op school. Maar wat vond ik het jammer dat ik niet meer mocht leren met mijn fantasie. Mijn fantasie die alles mogelijk maakte buiten school. Ik denk aan de moeder die blij is dat haar kinderen weer ritme krijgen als ze naar school gaan. De plek waar ze weliswaar kennis op moeten doen, maar waar hun fantasie niet meer de vrije loop krijgt. De fantasie waar vaak hun dromen in verscholen zitten. De dromen die een kind waar zou willen maken. De dromen die nodig zijn om stappen te kunnen maken. De dromen die niet groot genoeg kunnen zijn omdat je daardoor weet wat je kind echt zou willen.  Mogen ze op school wel hun eigen dromen nog leren maken? ”Hoe ervaren je kinderen het om weer naar school te gaan?” vraag ik dus aan de moeder. Dan geeft ze aan dat haar kinderen in de vakantie inderdaad allerlei avonturen beleven met hun fantasie. Die fantasie die dan zo naar boven komt. Die fantasie die aan het einde van een vakantie altijd minder wordt en haar kinderen dan inderdaad altijd het gevoel hebben dat ze weer moeten. Ze moeten weer vroeg op voor school, naar de opvang en in de avond nog een sportclub. Natuurlijk: school moet ook echt. De uitdaging is vooral hoe je dat gevoel van ‘moeten’ zo kunt wegnemen dat je kind ook de ruimte voelt voor fantaseren. Daar kun je als ouder een mooie rol in spelen. Kijk naar je kinderen en leer hun ritme van moeten en dromen kennen. Geef ze dan de tijd en de ruimte om, naast al het moeten, ook de gaafste avonturen te beleven met hun fantasie.